Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Kötve-fűzve

2008.05.21

  Gyermekkoromban a tornacipők lábon történő rögzítésére az egyetlen alternatíva a cipőfűző alkalmazása volt, manapság már vannak tépőzáras, gumifűzős vagy gumipántos és kapcsos cipők is. Ez utóbbiak viszont legfeljebb csak a "sportos jellegű" kategóriába sorolandók, a cipőfűzőmél jobbat - legalábbis szerintem - még nem találtak fel.

  Az amatőrök közül csak kevesen tulajdonítanak kellő jelentőséget a dorkó helyes rögzítésére, pedig az nemcsak a futóknak alapvető fontosságú, hogy a láb ne csúszkáljon ide-oda, hanem a kirándulók, túrázók is sokat szenvedhetnek a nemkívánt elcsusszanásokból és dörgölésekből fakadó vízhólyagok miatt (a túrabakancsok fűzése viszont hagyományosan történik!).

 

  Be tudod kötni a cipődet?

  Haha, csak hiszed!

  A sportcipők, de főleg a futócipők bekötésének van egy kis trükkje, ami megóv Téged a "Várjámá' kikötődött a cipőm!" mondat gyakori használatától és ráadásul könnyen elsajátítható.

 

  A cipőfűző szakszerű használata:

 - Végy egy megfelelő hosszúságú fűzőt, és azt egymáson szimmetrikusan keresztezve (nem féloldalasan!) fűzd át a bújtatókon, de a felső két-két bújtatót hagyd szabadon.

Ha a cipő nyelvén is van bújtató fül, azon is át kell dugni:

Kép

 - A jobb oldal harmadik bújtatójából kifutó fűzővéget vezesd át belülről a bal oldali elsőbe, mejd egy Mickey-egér fület képezve a bal oldali másodikba.

Ha ezzel készen vagy, tedd ugyanezt a másik fűzővéggel is:

Kép

 - A második bújtatóból befelé kandikáló véget vezesd át a szemközti oldal egérfülén felülről:

Kép

 

 - Húzd meg jól az egérfül első bújtatóján átfutó szárakat, majd a fűző mindkét végét:

Kép

 

 - Végezetül köss masnit, a masnifüleket  egy egyszerű csomóval biztosítsd, és hogy a maximalistáknak is legyen Gyereknapjuk, a lecsomózott masnit és a fűzővégeket bújtasd át a nyelvre szoruló fűző alatt:

Kép

 

  VIGYÁZAT !

  A túlhúzott fűzés legalább annyira egészségetelen, mint a túl laza: szorosabb fűzésnél a láb vérellátása romlik, zsibbadással jár, hidegebb időben áthűl.

 

  És amiről még nem esett szó: a zokni.

  A harisnya és a "titokzokni" városi májerkedésre is alig megfelelő divathóbort, felejtsd el.

  Az ideális sportzokni egy szintetikus hálóra felvitt pamut anyagú, lehetőleg méretjelöléssel ellátott ruhadarab. A szintetikus része gondoskodik az alaktartásáről (hogy ne nyúljon meg még akkor sem, ha beleizzadsz vagy elázol), a pamut a megfelelő nedvszívásról és párologtatásról.

  Sajnos olyan világot élünk, hogy a kínai zoknik cimkéjén feltüntetett  "95% COTTON" feliratot némi fenntartásokkal kell fogadnunk, mert a zokni szálainak csillogása elárulja, hogy nem sokkal jobb az izzadság-elvezetési képessége, mint egy reklámszatyornak.

  A magasabb szintű túra- és sportzoknik anyagában trükkös találmányok is lapulhatnak, ilyen például a COOLMAX, aminek a lényege az, hogy a hosszanti csőalakú műanyag szálak a lépések hatására a lábszárnál kipumpálják az izzadságot (ez főleg a túrabakancsoknál hasznos).

  Másik ilyen okosság a dupla vagy tripla vastagságú talprész alkalmazása, mert így a nagyobb mechanikus védelem mellett a zokni felső részeinél megmarad az optimális szellőzés is.

  A jobb rögzítés érdekében néha egy plussz gumipántot is beleszőnek a zokniba, amely a felsőhöz hasonló kiképzésű és a talp felénél helyezkedik el.

  Ez utóbbiak drágábbak, de egy próbát szerintem megér.

Kép

 

 

 

   

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.