Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


A kutyasétáltatástól a magashegyi túrázásig...

2008.02.28
  Igen, a fejezet címét jól olvastad: a kutyasétáltatás is lehet sport értékű, mely elősegítí az anyagcserefolyamatok rendeződését. Nézz csak a kutyádra: minden fánál, bokornál megáll, kisdolog, nagydolog…
  Komolyabbra fordítva a szót, először is azt kell tudni, milyen intenzitású az a mozgás, amely már sportértékű. Ezt bővebben kifejtettem a „Mindenekelőtt” menüpont „Sport-nemsport” és „Dibapp-dibapp” rovatában.
  Miután azt már átböngészted, lássuk, mik a lehetőségek.
 
 
  Kutyasétáltatás
 
  Ehhez a mozgáshoz valójában speciális öltözékre nincs szükség, de alapvetően fontos egy jó cipő, ami lehet utcai felhasználású vagy olcsóbb sportcélú, de a lényeg, hogy kényelmes legyen.
  Biztos vagyok benne, hogy ilyen Neked is van odahaza, tehát különösebb beruházást nem igényel.
  Ha van kutyád, kitörő lelkesedéssel fogadja majd ezt az újkeletű hóbortodat (ha nem, vidd állatorvoshoz, mert nem jól működik), ha nincs, az sem baj, mert a „Kutyasétáltatás” nevű sportot eb nélkül is űzheted (de akkor ne vigyél magaddal pórázt…).
  E sportág jellemzője, hogy 5-től 120 éves korig űzhető kint a szabadban, ha lehet, erdős-parkos területen, az év tizenkét hónapjában. Időtartama csupán 1-2 óra, ezért akár munkanapokon is van rá alkalom, különösen szerencsés esetben összeköthető az iskolába/munkahelyre járással.
  A pulzusterhelés úgy 30-50 %-os legyen, ehhez egy kicsit kapkodnod kell a lábaidat.
Különösen ajánlott idősebbeknek, továbbá a túlsúllyal, keringési, légzési vagy mozgásszervi panaszokkal élőknek.
  Az öltözet az évszakhoz és az időjáráshoz igazodjon. A dohányosok a füstölnivalót hagyják otthon, az MP3- és Internet-függők szakadjanak el egy kicsit a zene és a virtuális valóság világától.
  Amennyiben sporteszközt – azaz kutyát – is használunk, be kell tartanunk néhány írott (!) szabályt:
-         az ebet tartsuk mindig 1-2 méter hosszúságú pórázon, ugyanis a jószág ösztönei a természetes erdei környezetben felélednek, és az addig tündi-bündi Fifike is vérfarkasnak képzeli magát, miközben nekiugrik az arra kocogók és bringázók bokájának.
-         a kutyus hátulsó végéből a természetes anyagcserefolyamatok beindulásából fakadóan mindenféle dolog potyog ki, amit a gazdi köteles (!) zacskóban összegyűjteni és az arra megfelelő tárolóedénybe elhelyezni (nem a postaládára gondoltam!). Ez érvényes az utcákra, parkokra és a sportcélú felhasználásra fenntartott vagy egyéb gondozott parkerdőkre is!
 

 

 

  Kirándulás

 

  Ez a természetjárás olyan formáját jelenti, amelynek idő tartama legalább 3-4 óra, de legfeljebb 1 nap.
  Itt már szükséged van komolyabb előkészületekre, úgymint az útvonal kiválasztására és megtervezésére, a megfelelő mennyiségű és minőségű étel-ital meghatározására és nem utolsó sorban a ruházat és az egyéb felszerelések összeállítására.
  Vegyük sorjában:
-         Annak érdekében, hogy jól érezd magad, útvonalterved legyen jól körvonalazott, de rugalmas. Tehát legyél tisztában a terep nehézségével (ez javarészt egy túristatérképről leolvasható), erőnléteddel (csoportos kirándulás esetén a leggyengébb és legtapasztalatlanabb túrázót vedd alapul!) és mindig legyen egy úgynevezett „B”-terved az időjárási körülmények megromlása vagy sérülés, rosszullét és egyéb nem áhított történés esetére.
Megfelelő térkép és iránytű nélkül ne indulj útnak, és feltétlenül vigyél magaddal LED-égős zselámpát, még akkor is, ha a kirándulás befejezését jóval naplemente előtti időpontra tervezed. (Velem már előfordult, hogy negyedmagammal kuporogtam át az éjszakát egy sziklahasadékban az osztrák hegyekben azért, mert ránksötétedett és nem volt egy nyamvadt elemlámpánk sem. Csupán egy órányira voltunk a sátrainktól…)
-         Innivaló nélkül ne indulj útnak és az étkezés is elsősorban önellátó legyen, így nem érhet kellemetlen meglepetés, ha a kedvenc büféd ajtaján a „SZABADSÁG MIATT ZÁRVA” felirat fityeg.
Italnak elsősorban a vizet ajánlom, ami vész esetén (sebek tisztítása, ájulás, stb.) egyéb módon is felhasználható. Az édesszájúaknak rostos levet is ihatnak, de ennek szomjoltó hatása gyenge. Téliesebb túrákra hőszigetelt törhetelen műanyag termoszban forró tea javasolt.
Kerüld az édesítőszeres italok, szénsavas-szintetikus vackok (pl. kóla!) és a szeszes italok fogyasztását! Az előzők egészségtelenek és egy kirándulásnál nem praktikusak, míg az utóbbik veszélyt hordoznak magukban.
Az étkezés legyen változatos, lehetőleg energia- és vitamindús (szendvics, gyümölcs, müzliszelet), könnyedén fogyasztható és ne romoljon, olvadjon könnyen (pl.: párizsi, csoki).
-         A felsőruházat legyen az évszaknak megfelelő, réteges (ezáltal variálható) és tartalmazzon viharosabb szél és/vagy váratlan zápor ellen is jól védő kiegészítő ruházatot – lehetőleg kétrészes (kabát + nadrág) összeállításban.
Az élvezetes kiránduláshoz már szükséged van kényelmes magas szárú túracipőre, bakancsra. Ezeket túraboltokban vásárold meg, mert a nagyáruházak, kínai piacok és divatcipő-boltok portékái kizárólag utcai viseletre készülnek. A kiránduló-bakancs legyen kényelmes, rugalmas és hajlékony talpú, vizes kövön se legyen csúszós és jól szellőzzön. Ne vegyél magashegyi (félmerev) vagy téli hegymászóbakancsot (merev), mert azok egyrészt nem ilyen jellegű terepre készültek (komfortfokozatuk nem ennek megfelelő), másrészt kétszer-háromszor annyiba kerülnek, mint a céljaidnak megfelelő hajlékonyabb talpú túrabakancsok.
Ugyanilyen fontos a megfelelő méretű és anyagú túrazokni kiválasztása is, amiből érdemes becsomagolni egy biztonsági tartalékot is.
Télen-nyáron viselj valamilyen „tökfödőt”, a hidegebb időben a fület is védő polársapkát, a kevésbé zord napokon jól szellőző karimás túrakalapot. Ne felejtsd otthon a napszemüveget sem, amely nemcsak az erős fénytől és UV-sugárzástól óvja meg a szemed világát, de az esetlegesen arcodba vágódó gallyaktól vagy a kisebb repülő rovaroktól is megvéd.
Ha már védelem: mindig legyen nálad naptej, nyáron szúnyogriasztó is.
Végül megemlítem a papírzsebkendőt is, amelynek felhasználási sokoldalúsága vetekszik az ugyancsak ajánlott svájci bicskáéval: sebek törlése, lyukak tömése, WC-papír-funkció, jelzések leadása, cipő bélelése, homlok törlése és - ki hitte volna – az orr kifújása.
 
Ha valamit kifelejtettem, észre fogod venni…   :o)
 

 

 

  Túrázás

 

  Nem könnyű meghatározni a Kirándulás és a Túrázás közötti különbséget, mégis megpróbálom: amíg a Kirándulás sportértéke másodlagos, addig a Túrázásnál már főszerepet kap, de legalábbis egyenértékű a kalandértékkel.
  Vannak egynapos és többnapos túrák is.

  Az egynapos túrák eszközigénye nagyjából megegyezik a kirándulás témakörben említettekkel, azzal a különbséggel, hogy a teljesítmánytúráknál sokan előnyben részesítik a könnyebb, de nagyobb kockázattal járó sportcipők használatát.

  Mivel ez már komolyabb fizikai megterheléssel járó mozgás, különösképpen fontos a tápanyag és folyadékbevitel ritmusa, elkerülendő a rosszullétet, súlyosabb esetben ájulást is okozó eléhezést és kiszáradást.
  Mielőtt túrázni indulsz feltétlenül olvasd el (újra?) a "Mindenekelőtt" menüpont "Fokról fokra" bejegyzését!
  A többnapos túrák már jóval több cuccot - és ezáltal anyagi áldozatot - igényelnek, de mind sportértékük, mind élményszintjük jóval magasabb. Már önmagában az a tény is felüdítő, sőt gyógyhatású, hogy napokig távol leszel a civilizációs ártalmaktól, úgymint munkahely, politika, szomszéd, család, kereskedelmi televíziózás, internet, ...ööö...izé, stb.)
  Elsőként nézzük a hátizsákot: először is legyen kényelmes, ergonómiailag megfelelő, a hát vonalához állítható (széles vállpántok, párnázott gyorscsatos derékpánt), eső- és kopásálló, sokzsebes és kellő méretű.
  A túl robosztus hátizsák kiválasztása legalább akkora baklövés, mint a túl kisméretűé. A kis zsákból kimaradhatnak az amúgy fontos túrafelszerelések, míg egy 100 literes zsákba úgyis addig pakolsz, amíg dugig nem lesz. Így aztán cipelheted magaddal a kilós kiszerelésű kakaóport, elemes borotvát, hajszárítót, vasalót, olajradiátort...
  A többnapos túrák sajátossága, hogy a túranapok közötti szüneteket sötét éjszakák töltik ki. Ezt egy túlélő-túrán a szabadban kuporogva, ázva és vacogva is eltöltheted, de ha nem gerjedsz igazán az ilyen extrém kalandokra, jobban jársz, ha előre gondoskodsz egy megfelelő hajlékról.
  A szabadabb és olcsóbb megoldás a sátrazás, amihez előzetesen nem árt beszerezned egy sátrat. Ennek is több kritériumnak kell megfelelnie: dupla rétegű és kellő nagyságú, könnyen és gyorsan felállítható, önfeszítő (pl. kereszt-rudazatos) és lehetőleg kis súlyú legyen.
  A dupla réteg a megfelelő vízhatlanság elérése miatt fontos: az egyrétegű sátrak csak amolyan harmatfogók, már egy közepes zápor is bepermetezi a sátorban tárolt holmikat.
  A legideálisabb sátorméret a háromszemélyes. Két fő kényelmesen elfér benne a két nagy hátizsákkal együtt, alig nehezebb, mint a kétszemélyes (emiatt a szóló túrázóknak is ajánlott). Az ultrakönnyű hernyó alakú egyszemélyes sátrakban nem tudsz főzni, öltözni (ami esőben kínos), olvasgatni, és a zsákod és annak tartalma is egész éjjel az oldaladat nyomja; akkor már inkább vegyél bivakzsákot (a hálózsákra húzható vízhatlan, belülről hővisszaverő felülettel ellátott zsákszerű bigyó).
  Harmad- vagy többedmagaddal viszont nem ajánlatos egy sátorban horpasztanod, mert a létszám duzzadásával arányban van a horkolók számának növekedése is. Egy sátorban pedig szűk a hely, nem mindegy, hogy két araszra vagy két méterre van a füledtől az említett zajforrás.
  A kereszt-rudazatos ( a köznyelv által csak "iglu"-nak nevezett) sátor kis gyakorlással gyorsan és könnyen "beüzemelhető", közepesen viharálló, künnyű (a háromszemélyes 3,5-4 kg), minden nagyobb áruházban kapható és viszonylag olcsó (az ára 40 EURO alatt van). Általános használatra nyugodt szívvel merem ajánlani.
  Akár sátorban vagy bivakzsákban, akár faházban, túristaházban vagy apartmanban töltöd az éjszakát, a környezeti hőmérsékleti viszonyokhoz kalibrált hálózsák mindig jól jön. A töltet általában textil ("rongy"), szintetikus (holofil, Micro-tec, Isotherm, stb.) vagy pehely. A textileseket kizárólag tábori ágyakba használd paplanpótlónak. A műanyag töltet - a kedvencem - a leguniverzálisabb, hiszen jól szigetel, a test páráját javarészt átengedi és kevésbé tapad össze tőle, nem szagosodik, mosható, hosszú élettertamú és viszonylag olcsó. A pehelyzsákok ezzel szemben nyirkosan összeesnek, bebüdösödnek (döglöttcsirke-szagúak lesznek), mosás után jelentősen romlik a hőszigetelő képességük és drágák Mindezek ellenére sokan szeretik, expedíciók is előszeretettel használják ... pár hétig, aztán otthagyják a serpáknak.
  A hálózsák tisztaságára nagyon vigyázz, napsütésben fordítsd ki és szellőztesd. Ha mégis mosásra kényszerülnél, a legegyszerűbb dolgod a textil-zsákkal van, hiszen egy általános finom-mosószerrel (géllel!) kézi mosás által tisztítható. A műanyag és pehely töltetű "gubó"-khoz vegyél a töltetnek megfelelő, speciálisan a hálózsákokra kifejlesztett mosószert (csak túraboltokban kapható!) és 30-35 fokos vízben kézzel lögybölve mosd ki és bő vizzel öblítsd mindaddig, amíg a hab el nem tűnik.
  A víz teljes eltávolításához több napra van szükség, ezért egy jól szellőző fedett helyiséget válassz, ahol függesztve és időnként a töltetet szétrázogatva szárítgathatod ki a "hernyó"-t.
  A hálózsák jellemző paramétere a hőszigetelési képesség. Erre vonatkozóan általában két adatot tüntetnek fel, a "komfort" (póló+gatyó) és az "extrém" (beöltözött) hőmérsékleti értéket.
  Amennyiben ágyban (apartman, menedékház, túristaszálló, faház, stb.) vagy kizárólag nyárias éjszakákon a szabadban kívánsz néhány éjszakát eltölteni, a zsák "komfort"-ja 10-15 fok legyen, őszi-tavaszi sátrazásakhoz a 0 fokos, télre a -15-ös vagy -20-as ajánlott.
  Vigyázz : a két nyári zsák egymásba tuszkolásával ne vállalj be téli sátrazást, mert a "sufni-tuning" nem váltja be a hozzá fűzött reményeket!
  Az alapszintű "hernyó"-k 10-40 EURO-s árért kaphatók, egy holofil töltetű -10-es zsák ára túraboltban 60-100 EURO, a nagyáruházakban viszont megkapod 40 EURO alatt is.

  Derékaljnak tökéletesen megfelelő a kedvező árfekvésű polifoam, de a vastagabbat választd, mert jobban szigetel és kényelmesebb. Vannak felfújható (sőt : önfelfújó!) matracok is, melyek hőszigetelése és komfortfokozata magasabb szintű, és az ára is ennek megfelelő - 40 EURO-tól a csillagos égig.

  A túrázás alatt hű társad lehet a klasszikus túrázás egyik szimbóluma, a túrabot. Ez leginkább síbotra emlékeztet, és a költségtakarékosság figyelembevételével ki is váltható vele.

  Jótékony hatását egyrészt az egyensúly megtartásával éri el (főként ha egy 25-30 kg-os hátizsák alatt nyögsz), másrészt valamelyest tehermentesíti a térdet és a felsőtestet is átmozgatja, miáltal jobbá válik a karok vérkeringése. Nem utolsósorban növeli a zsírégetés mértékét, ha nem is olyan mértékben, mint a "Nordic Walking"-nál (lásd a "Futó-kalandok" fejezetnél).

  A turisztikai céllal gyártott egy vagy két szorítóbilincses túrabotok szállításkor kis méretűvé alakíthatók, magasságuk gyorsan és fokozatmentesen állítható, így a társaság bármely tagjának átadható. Akkor optimális mértű a túrabot hossza, ha az a testmagasságod kb.65-75%-a (testarány és megszokás kérdése).

 

 

  Magashegyi Túrázás (nem Hegymászás!)

 

  Ez tulajdonképpen egy királykategóriás túrázás 1500-3000 méteres magasságban, ahol még nincs szükséged kötélre, karabínerekre, hágóvasra és jégcsákányra, csak az eddig is felsorolt felszerelések nemesebb (és ezért sajnos drágább) változatai ajánlottak.

  A magashegyi túrázáshoz még semmilyen képesítés nem kell, de a többéves túrázói tapasztalat jól kamatoztatható és a magasba törő ösvények leküzdéséhez szükséges megfelelő erőnlét és állóképesség megléte alapkövetelmény.

  Magyarországon csak akkor tudsz a kritériumiknak megfelelő szintemelkedést legyűrni, ha valamelyik Mátra-környéki bányából indulsz. Én a magam részéről azonban előnyben részesítem az Alacsony- és Magas-Tátrát, Erdély hegyeit és az Alpok vonulatait.

  Ezek közül a Tátra a legideálisabb: viszonylag közel van, a kempingek díjai alacsonyabbak, mint a Balatonnál, könnyen, gyorsan és olcsón megközelíthető a helyi villanyvasúttal ("Elektricska") és isteni a sör... 

  Erdélyt csak kalandoroknak ajánlanám: az erős idegzet és gyomor egyaránt elkél. A turizmus kezdetleges kiépítettsége viszont vadregényesebbé teszi a túrákat. 

  Az Alpok végtelennek tűnő hegygerincei, 3-4000-es csúcsai, a környezet tisztasága és szépsége egy kellemes nyári napon sok túristát csal ki a szabad levegőre (talán túl sokat is...). Az árak viszont nekünk, bérből és fizetésből élőknek borsosak. A menedékházak szobáira spórolnunk kell, a vacsorával és tivornyázással egybekötött dőzsölés könnyen felemésztheti a hazaútra félretett utazási költségeinket.

  Marad a sátor és a konzerv, de az élmény még így is önmagáért beszél!

 

 Linkek (a teljesség igénye nélkül) :

 

Általános oldalak: 

http://tura.lap.hu

http//www.turistautak.hu/

http://kemping.lap.hu/

 

Túrafelszerelések: 

http://www.tengerszem.hu/

http://www.mountex.hu/

http://okoturizmus.hu/node/166

 

Túreszervezők:      

http://www.baraka.hu/

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

:O)

(Vándor, 2010.02.24 18:13)

Üdv, Viktor!
Kérésed számomra parancs! :O)
No meg az ötleted is jó.
Sajnos minden praktikus, jól használható link összevadászására nincs elég időm, ezért általában hangsúlyozom, hogy a linkgyűjtemény a teljesség igénye nélkül készül.

bikerv@freemail.hu

(Viktor, 2010.02.24 12:25)

Hali!

Majd belinkelhetnéd a www.turistautak.hu oldalt ahol remekül lehet túraútvonalakhoz itinert számoltatni és térképrészleteket vadászni.